گروه بورس: حجم مبادلات بورس تهران در خرداد ماه امسال نسبت به ماه گذشته 56 درصد کاهش یافت

به گزارش همشهری، بررسی روند معاملات بورس تهران در خرداد ماه امسال نشان می‌دهد که حجم و ارزش مبادلات بورس تهران در خرداد ماه امسال به‌ترتیب 56‌و‌52‌درصد کاهش یافته است.

هر چند مبادلات بورس تهران روند رو به رشدی را در خرداد ماه امسال آغاز کرده بود اما شاخص‌های بورس تهران در این ماه 2 وضعیت متفاوت را سپری کردند.

شاخص بورس تهران که تا 20‌خرداد ماه امسال در شیب صعودی قرار داشت در 10 روز پایانی این ماه با فراز و نشیب‌های جدیدی روبه‌رو شد؛ به‌طوری که در هفته‌های پایانی این ماه شاخص بورس تهران در یک روز با 55 واحد کاهش بیشترین میزان نزول را از ابتدای سال‌جاری تاکنون به ثبت رساند.

این در حالی است که روند حرکت شاخص بورس اگرچه در 10 روز پایانی نیز به‌طور متناوب با صعود همراه می‌شد و حتی روز گذشته شاخص بورس با 88 واحد افزایش به کار خود پایان داد، اما به اعتقاد برخی فعالان بازار، حرکت شاخص در روز‌های پایانی خردادماه معنادار به‌نظر می‌رسد؛

زیرا اگرچه نمودار شاخص در ساعت‌های اولیه معاملات روزانه با نزول مواجه می‌شود اما با نزدیک شدن به ساعت‌های پایانی، این شاخص یکباره در مدار صعودی قرار می‌گیرد.

آخرین بررسی‌ها از وضعیت مبادلات بورس تهران در خرداد ماه نشان می‌دهد با وجود عرضه بلوک 5درصدی سهام بانک صادرات ایران در این ماه، حجم و ارزش مبادلات بورس تهران با کاهش مواجه شده است.

براساس گزارش بازار اوراق بهادار تهران، سهامداران بورس تهران ماه گذشته درمجموع 5/3 میلیارد سهم به ارزش 3/5 هزار میلیارد ریال خریداری کرده‌اند که این میزان به لحاظ حجم 56 درصد و به لحاظ ارزش 52 درصد کاهش نشان می‌دهد.

سهامداران بورس تهران در اردیبهشت ماه امسال 2/8 میلیارد سهم به ارزش 2/11 هزار میلیارد ریال سهام خریداری کرده بودند که بخشی از این مبادله مربوط به دادوستد سهام بانک تجارت در بورس تهران بوده است. 

در این ماه همچنین حجم مبادلات در تابلو‌های اول و دوم بورس نیز به‌ترتیب 50‌و‌82‌درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که شاخص بورس تهران به مدد صعودهای20 روز اول خرداد ماه، توانست 257‌واحد افزایش یابد و به 9258 واحد برسد. این در حالی است که شاخص مالی بورس تهران در ماه گذشته با 443 واحد کاهش به 23‌هزارو 426 واحد رسید.  همچنین شاخص صنعت در پایان خرداد ماه با 258 واحد افزایش به 7هزارو204 واحد رسید.

جک  فولاد  و  گل‌گهر

شاخص کل بورس تهران روز گذشته به مدد بازگشایی نماد شرکت‌های سنگ آهن گل گهر و فولاد مبارکه اصفهان با 88 واحد افزایش به کار خود پایان داد و به 9340واحد رسید.  دیروز نماد شرکت‌های سنگ‌آهن گل‌گهر و فولاد مبارکه اصفهان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی باز شدند و زمینه‌های صعود شاخص بورس تهران را به‌وجود آوردند.

این دو شرکت دیروز در مجموع 75‌واحد شاخص بورس تهران را بالا کشیدند.  سهامداران بورس تهران روز گذشته در مجموع 89‌میلیون سهم به ارزش 196‌هزار میلیون ریال خریداری کردند که از این میزان 16‌میلیون سهم به این دو شرکت اختصاص یافت و در نهایت شرکت فولاد مبارکه اصفهان46‌واحد و سنگ آهن گل گهر 28 واحد شاخص بورس را بالا کشیدند.

سهامداران بورس تهران دیروز همچنین برای فروش سهام شرکت‌های توسعه معادن روی، ایران ارقام، بانک سینا، سرمایه‌گذاری پتروشیمی، تایدواتر خاورمیانه، نورد قطعات فولادی، سیمان کرمان، سیمان داراب و سایپا صف‌های فروش تشکیل دادند.

همزمان با تشکیل صف‌های فروش و همچنین عرضه بلوک 5 درصدی سهام بانک ملت در بورس، سهامداران دیگری نیز در صف‌های خرید سهام شرکت‌های بانک صادرات، ایران ترانسفو، پتروشیمی خارک، توسعه معادن و فلزات و ذغال سنگ نگین طبس ایستادند.

کد خبر 84128

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز